Faglig blogg om digital markedsføring
#16 Varsity + nettbutikk = sant?
#16 Varsity + nettbutikk = sant?

#16 Varsity + nettbutikk = sant?

De siste årene har digitalisering gjort sitt inntog på alle arenaer, også innenfor e-varehandel. I dette innlegget vil jeg ta utgangspunkt i de 10 vurderingskriteriene utviklet av Even Ødegård i Inevo for å vurdere Varsity Headwear (Ødegård 2020). Dette er en selvstendig analyse basert på personlig synspunkter og er absolutt ikke et fasitsvar. 

VARSITY HEADWEAR – SPESIALISTEN PÅ CAPS

Varsity er en norsk merkevare som ble lansert av to brødre i 2013. Virksomheten ble etablert på bakgrunn av at grunnleggerne slet med å finne den perfekte capsen med riktig passform (Varsity u.d.). Det var da reisen begynte! Merkevaren har hatt stor vekst de siste årene, opparbeidet markedsposisjon og markedsandel blant andre aktører (Falck 2019). Deres nettbutikk er i hovedfokus, men det er også verdt å nevne at de har egne butikker i både Oslo og St.Tropez. Utover dette selges deres produkter hos ulike forhandle i hele verden (Varsity u.d). 

VURDERINGSKRITERIER:

  1. Førsteinntrykk 
  2. Synlighet 
  3. Brukervennlighet 
  4. Kjøpsprosess 
  5. Teknologi/hastighet 
  6. Kundetilfredshet 
  7. Trygghet 
  8. Kundekommunikasjon 
  9. Priser, utmerkelser og artikler 
  10. Konsept og strategi 

FØRSTEINNTRYKK

Et godt førsteinntrykk er avgjørende for en nettbutikk. Målet er at kunden skal finne nettbutikken interessant og spennende, og deretter resultere i salg. Varsity forhindrer da at kunden går ut av nettsiden etter kort tid og bounce rate vil bli redusert. Ifølge Ødegård vurderes førsteinntrykket til en nettbutikk ut ifra tre spørsmål; 

  • Har jeg kommet til riktig sted? 
  • Hva er det jeg kan gjøre her? 
  • Hvorfor skal jeg gjøre det her? 

Nettbutikken gir et godt førsteinntrykk, og gjenspeiler merkevarens trendy og stilrene capser. Forsiden er stilren, attraktiv og logoen er godt synlig slik at kunden ikke skal være i tvil om hvilken nettbutikk en har kommet til. Varsity belyser at de er spesialister på caps og begrunner hvorfor du skal bli i deres nettbutikk. Troverdigheten til merkevaren øker, men også nysgjerrigheten på produktene. Det kommer også tydelig frem ved å se på forsidebildet at capsene passer bra til dame og herre. Ved behov for mer informasjon eller produktbilder er det en meny øverst i venstre hjørne, mulighet for å gå videre via «more» eller bla lenger ned på forsiden. Kunden får også opplyst nødvendig og relevant informasjon, som vist nedenfor. Overordnet gir forsiden nok informasjon slik at kunden kan utforske nettbutikken ytterligere. 

Terningskast: 5

SYNLIGHET

På et marked med stor konkurranse er synlighet essensielt for Varsity slik at de lykkes og fortsetter å vokse. Skjermbildet nedenfor viser merkevarens synlighet ved Google Search, men også på Google Shopping. 

Search Engine optimization (SEO) og Search Engine Marketing er relevant å trekke inn. Nettbutikken er det første resultatet som dukker opp gjennom SEO, altså organisk søk. Varsity har også tatt i bruk SEM, betalt annonsering, for å øke synlighet og antall klikk. Merkevaren får også promotering og synlighet gjennom forhandlerne ved at de promoterer deres produkter.  

Vi kan ikke konkludere merkevarens synlighet før vi har utvidet Google-søket. Hva skjer dersom vi søker på, «caps dame»? Hvilke merkevarer vil da være synlig? Skjermbildet ovenfor viser at Villoman har betalt annonsering og er godt synlig. Varsity sin nettbutikk er ikke synlig ut ifra betalt Google-søk, men godt synlig gjennom organisk søk. Merkevaren har muligheten til å ta i bruk SEM og benytte seg av Google Ads for å promotere egen nettbutikk dersom det er ønskelig. Det er et tips som anbefales for å analysere annonseffekten, og eventuelt ta opp konkurransen med andre aktører som tilbyr tilnærmet like produkter. 

Terningskast: 4

BRUKERVENNLIGHET

Brukervennlighet er en faktor som avgjør om forbrukeren blir på nettbutikken. Varsity har utarbeidet en innovativ nettbutikk som gir et stilig inntrykk og appellerer til målgruppen. Nettbutikken er enkel å forstå både når det gjelder å finne informasjon eller å gjennomføre et kjøp. Ved mangel på brukervennlighet vil en sannsynligvis miste flere potensielle kjøp eller kunder tidlig i kjøpsprosessen. Det er en situasjon en absolutt ønsker å unngå. Men, overordnet er Varsity sin nettbutikk brukervennlig på både pc og mobil. Det oppstår ingen problemer og nettbutikken fremstår som identisk.  

Terningskast: 5

KJØPSPROSESS

Kjøpsprosessen er en samlebetegnelse for hele prosessen som knyttes til et kjøp (Pihl 2020). En enkel og problemfri kjøpsprosess vil høyst sannsynlig resultere i flere salg. Det vil si, jo færre felt en må fylle ut, jo bedre (Ødegård 2020). 

Før kunden går videre i kjøpsprosessen vil en få opp ulike produkter som kanskje er interessante for vedkommende. Et slik steg kan føre til mersalg og at et behov kan dukke opp. Dersom en ikke ønsker flere produkter er det bare å navigere seg videre til «go to checkout». 

Ved å analysere kjøpsprosessen er det brukervennlig å legge en caps i handlekurven. Du vil få to alternativer, «I know my size» eller «find my size». Alternativ 1 navigerer deg videre i nettbutikken hvor du kan velge størrelse fra XS-XL ut ifra centimeter. Videre vil alternativ 2 gi deg muligheten til å bestille et gratis målebånd eller en guide til hvordan du finner riktig størrelse og den perfekte capsen. Etter valgt størrelse navigeres du videre til handlekurven. 

  1. Kunden har mulighet til å logge inn på egen bruker hvor kundeinformasjon er lagret.  
  2. Registrere seg som ny kunde. 
  3. Gjennomføre et kjøp uten å opprette en konto.
  • Varsity informerer om ulike leveringsmetoder, frakt og retur
  • Mulighet for å huke av for innpakning av en gave.
  • Det er flere ulike betalingsmuligheter en kan benytte seg av, ref. bildet nedenfor. De oppgitte betalingsløsningene er alle velkjente og det er betryggende for kunden. 

Handlekurven er enkel og oversiktlig å forstå. Overordnet er kjøpsprosessen relevant kort og gir kunden nødvendig informasjon for å gjennomføre et kjøp. Et tips til videre forbedring er å inngå et samarbeid med betalingsløsningen, Klarna. Betalingsløsningen er veletablert og er kjent hos forbrukerne. Klarna gir muligheten til å betale en faktura 14 dager etter at du har fått leveringen eller betale med et kredittkort eller debetkort. 

Terningskast: 5

TEKNOLOGI OG HASTIGHET

Det neste punktet ifølge Inevo sine 10 vurderingskriterier er, teknologi og hastighet. Dersom det tar mer enn 4 sekunder å laste inn en nettside vil 1 av 4 forlate. Hastigheten vil da påvirke omsetningen, men også redusere antall besøkende. Google PageSpeed Insights tool kan benyttes for å analysere nettbutikkens hastighet. 

Skjermbildet ovenfor viser hastigheten på mobil til venstre og datamaskin til høyre, henholdsvis 16 og 58. Google mener trege nettsider gir en dårlig brukeropplevelse og straffer slike sider ved å gi de lav synlighet i søk (Renberg 2016). Ut ifra resultatene ovenfor indikerer det at Varsity bør gjennomføre en grundig analyse. Dette gjøres for å finne ut hvilke forbedringer Google tilbyr for å øke hastigheten på mobil og datamaskin. 

Terningskast: 3

KUNDETILFREDSHET

Kundetilfredshet er avgjørende for å lykkes med en merkevare, men også for videre vekst. Varsity tilbyr gratis frakt uavhengig av land i verden og tilbyr gratis retur i 60 dager. Det gir merkevaren et konkurransedyktig fortrinn. Men, hvordan vet de at kundene er fornøyde med eksempelvis produkt, leveranse og kundebehandling? 

Det er ikke anledning til å skrive en anmeldelse eller kommentar på et produkt eller en kundeopplevelse i deres nettbutikk. Hvordan skal Varsity da forbedre og utvikle seg videre? Her er det et stort forbedringspotensial som høyst anbefales å gjøre noe med. Fornøyde kunder og gode tilbakemeldinger kan bidra til at de kundene som eventuelt er usikre faktisk ønsker å handle. 

  • Varsity gir ikke kunden muligheten til å legge igjen en kommentar eller anmeldelse i deres nettbutikk. 
  • Ingen anmeldelser på Facebook 
  • Varsity har verken anmeldelser på Trustpilot eller prisjakt 

Det er et stort forbedringspotensial når det gjelder kundetilfredshet og muligheten for tilbakemelding på ulike kanaler. Varsity har ikke muligheten til å lese igjennom positive og/eller negative tilbakemeldinger. I tillegg får ikke kunden lest tidligere kundeopplevelser fra tidligere kunder. Facebook-siden er opprettet og legger til rette for god kommunikasjon mellom Varsity sitt team og følgere/kunder. Det er ingen grunn til å ikke forbedre seg på dette punktet, og etter min mening er det en sentral del for å bygge tillit og en trygghet mellom en merkevare og kundene. 

Terningkast: 3

TRYGGHET

Trygghet er en sentral faktor når vi snakker om e-varehandel. Er nettbutikken trygg? Tilfredsstiller leveranse og eventuell retur kundens forventinger? Dette er nøkkelfaktorer som Varsity må fremme på deres nettbutikk for å betrygge kunden som skal foreta et kjøp. 

Varsity er som nevnt tidligere en norsk merkevare som allerede har opparbeidet seg en tillit hos forbrukerne, men den kan alltid forsterkes. Det er gode og utfyllende beskrivelser av produktene slik at kunden får tilgang på relevant informasjon. Kunden har mulighet til å kontakte kundeservice via «leave us a message, e-post eller over telefon i en bestemt tidsperiode. I tillegg har Varsity en «om oss»-side som er utfyllende og gjenspeiler merkevaren. Videre får kunden gode opplysninger om når varen blir sendt, leveringstid, frakt, returordninger og sikre betalingsløsninger. Det er betryggende for kunden! 

Til tross for at nettbutikken fremstår som trygg vil det etter min mening være et stort forbedringspunkt dersom kunden har muligheten til å gi kundeanmeldelser fra tidligere kunder. Det vil forsterke tilliten mellom virksomhet og kunde, men også å forbedre det totale inntrykket. Et annet tiltak kan være å sertifisere nettbutikken som «trygg e-varehandel» som en viktig del av trygghetsfølelsen og kundeopplevelsen. 

Terningkast: 4

KUNDEKOMMUNIKASJON

God kundekommunikasjon og dialog har mye å si i forhold til nettbutikkens omdømme. Ved å fokusere fokus på god kommunikasjon skaper det også et engasjement blant kundene. Som nevnt tidligere gir Varsity gode produktbeskrivelser, en guide for å finne riktig caps, ulike muligheter for å kontakte kundeservice og annen relevant informasjon. 

Varsity oppdaterer deres kanaler kontinuerlig, men hvor er engasjementet? Sosiale medier har blitt en viktig del for å opprettholde en interaksjon mellom merkevare og kunden/følgere. Det kan resultere i positiv Word Of Mouth (WOM) og økning i merkevarens synlighet. Interaksjonen på Facebook og Instagram er ikke optimal og skaper derfor liten grad av engasjement. Men, grunnlaget er lagt og det er absolutt anledning for stor forbedring. Varsity har 4 222 personer som liker deres Facebook-side og 19 400 som følger de på Instagram (19.april 2021). Gjennomtenkte innlegg med engasjerende innhold på sosiale medier vil øke deres synlighet, engasjement og omsetning blant nåværende og potensielle kunder.

Terningkast: 4

PRISER, UTMERKELSER, ARTIKLER 

Priser, utmerkelser og gode omtaler i artikler kan styrke nettbutikkens omdømme og markedsposisjon. Etter noen Google-søk fant jeg ingen priser eller utmerkelser tilegnet, Varsity. Dog har virksomheten fått omtale i eksempelvis Nettavisen, Dagens Næringsliv, melkoghonning og Min Mote. Merkevaren har også fått omtale i E24 fordi de lagde én caps med ekte gull og lakseskinn til kr 100 000. Gode og interessante omtaler forsterker tryggheten til merkevaren, samt at synligheten øker. 

Terningkast: 5

KONSEPT OG STRATEGI

Varsity er en godt etablert merkevare med et tydelig konsept. Grunnleggerne har tettet et hull på markedet og er spesialister på capser av ulike materialer. Produktene er stilrene, og den gode kvaliteten gjenspeiler merkevarens uttrykk. Deres strategi bygger på gjennomtenkte detaljer som er inspirert av luksus. For å vokse videre har merkevaren en kontinuerlig dialog med leverandører og partnere (Varsity u.d.). Ifølge Varsity handler det om å bygge stein for stein, arbeide med videreutvikling og kundeopplevelser. De har et stort ønske om å levere de beste capsene i årene som kommer! 

Terningkast: 6

OPPSUMMERING AV VURDERINGEN

Overordnet scorer Varsity høyt på flere av kriteriene til Inevo. Etter min mening har Varsity utviklet et gjennomtenkt og bra konsept. Nettbutikken gir et godt førsteinntrykk, synlighet gjennom organisk søk, brukervennlighet og har en oversiktlig kjøpsprosess. Den fremstår som trygg ovenfor forbrukerne, og merkevaren har oppnådd gode omtaler i ulike aviser og magasiner. I tillegg er de aktive på ulike sosiale medier og grunnlaget er lagt for å skape et større engasjement blant følgere, kunder og virksomhet. 

Ut ifra analysen er det ulike forbedringspunkter som Varsity kan vurdere og eventuelt implementere. Det er mulig å ta i bruk betalt annonsering gjennom Google-søk for å øke synligheten. Kundetilfredshet og kundekommunikasjon viser til et stort forbedringspotensial. Eksempelvis kan Varsity utvikle en måte hvor kunden kan legge igjen en tilbakemelding i nettbutikken og kommunikasjon med følgere på sosiale medier. Det vil alltid være viktig å forsterke tilliten og tryggheten til merkevaren. Nettbutikkens innlastingshastighet viser til stor forbedring, spesielt på mobil.

Jeg vil sammenlagt gi nettbutikken terningkast 4 (gjennomsnitt av terningkast 4,4). Nettbutikken er god og innfrir de fleste krav, men ved ulike forbedringer vil nettbutikken øke synligheten og den totale kundeopplevelsen. De forbedringspunktene jeg har funnet gjennom analysen tilsier at det ikke er så mye som skal til for å videreutvikle nettbutikken videre og oppnå høyere terningkast!

Jeg håper du fant innlegget interessant! 

Har du handlet på Varsity sin nettbutikk? Hvordan var din opplevelse? 

-Thea 

KILDER:

Alck, Lena S. 2019. Finansavisen . 24 Oktober. Funnet April 15, 2021. https://finansavisen.no/nyheter/handel/2019/10/24/7466305/norske-varsity-girer-opp-salget-av-motecaps-i-utlandet.

Pihl, Roger. 2020. SNL. 30 November. Funnet April 15, 2021. https://snl.no/kjøpsprosessen.

Renberg, Alexander. 2016. AGS. 11 Mars. Funnet April 19, 2021. https://blogg.ags.no/test-hastighet-nettside.

Varsity. u.d. Varsity Headwear . Funnet April 14, 2021. https://varsityheadwear.com/our-story.

Ødegård, Even. 2020. Inveo. 2 Oktober . Funnet April 14, 2021. https://inevo.no/blogg/hvordan-vurdere-din-nettbutikk/ .

2 Comments

  1. Pingback: #16 Varsity + nettbutikk = sant? | DIG2100 (2103)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *